Lika som bär

Satt och kikade på lite gamla kort och hittade det här på K.
Dom är rätt lik varann, lite mera hår på den yngre upplagan så.. ;)




Funderingar

Jag har funderat en del. Som vanligt handlar mina funderungar om barn, kanske inte bara om Neo utan barn i största allmänhet.
Eller egentligen kanske det handlar om en själv som förälder..

Låt mig komma till saken.
Man tjatar nog aningen för mycket på sitt/sina barn. Och de flesta gångerna är det nog inte ens befogat.

För att ta ett exempel. Läggdax!
Man går och lägger barnet, går sedan och gör något annat, barnet vill inte somna utan grejar med allt annat än att ligga ner. Man går dit och säger nånting i stil med, "-du måste sova nu" ...
Det är just den grejen, självklart så lägger sig inte barnet ner och sover bara för att Du vill det.

Det finns ju x antal exempel på det här..

Just i den där situationen så brukar jag sätta mig med Neo låta han greja med sitt, bara vi är kvar uppe på hans rum. Han "läser" en bok eller så sjunger vi lite. Och till slut känner han själv att han är trött och lägger sig ner i sängen för att tillslut somna.

Just den där jäktande, lite påstressande attityden fungerar inte. Barn är ju en helt egen individ som har egna känslor och viljor så det är klart att dom drar i handbromsen och tvärvägrar då någon annan försöker få dom till någon dom inte vill.

Självklar menar jag inte att barn ska få helt lösa tyglar och göra som dom vill. Jag menar bara att man få låta allt ta den tid det tar så slipper man nog en hel del konflikter.

Nu tycker nog en del av er att jag tror att jag vet bäst och bla bla bla men det är absolut inte så det var menat. Det var ju bara lite funderingar :)

Har jag fel?

Ha en Bra dag :)


KÖKET

Ja men då var vi så gott som klar med köket, ska upp med lite tavlor och någon hylla men sen så :)

Före



Efter








Före



Efter


RSS 2.0