Association i högsta grad.

I dag har vi en pysdag, jag och lilla herr Rahmqvist. Trodde det skulle bli badväder men ack vad vi bedrog oss. Den klarblå himmlen förvandlades rätt fort till en vit vägg av moln och vi beslöt oss för att stanna hemma.

Vi har nyss kommit hem från affären, jag köpte ett aftonblad, vilket jag aldrig brukar göra. Jag kan nog räkna på en hand hur många gånger jag köpt en kvällstidning i mitt vuxna (!) liv :)
Skitsamma, det jag skulle komma till var att jag började tänka på min käre far då jag tog upp tidningen och började läsa. Han läser alltid Aftonbladet, ända sedan jag var liten har han läst Aftonbladet. Fast grejen är den att han alltid läser det baklänges. Varje gång jag ser ett aftonblad tänker jag på min pappa som läser det baklänges. ja..

Tänk va, huvudet måste vara fullproppat av alla associationer mellan saker, händelser, musik och människor.
När jag känner lukten av grönsåpa eller kardemumma, då tänker jag på farmor, min älskade lilla farmor.
Eller då jag kommer in i ett garage och känner lukten av bensin och andra kemikalier, då tänker jag på min farfars pedantskötta volvo och hans sätt att snurra på handen till en dragspelvisa.

Rätt facinerande hur det fungerar det där, att man enbart genom att känna en lukt kan ta fram ett kärt gammalt minne, så där på studs.
Jag älskar mina minnen och hoppas för allt i världen att Neo kommer ett lika fullproppat huvud av kära minnen som jag, då han blir stor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0